2011/11/20

"חנוך לנער על פי דרכו"

הכותרת חלק מהפסוק במשלי פרק כב, ו: "חנך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה". הפסוק הוא לא חדש , נאמר לפני אלפי שנים , נשאלת השאלה: למה משפטים כאלה שנאמרו על ידי חכמים/פילוסופים/הוגי דעות   כמו סוקרטס ,אפלטון ,אבן ח'לדון ואחרים מעניינים את אנשי החינוך ? ומה הקשר בין אלה לתיקשוב ? 
לפני כתיבתי של הפוסט זה חיפשתי את הערך בגוגל ומצאתי 36000 תוצאה ,מתברר מסריקה כללית ,שהיו כל מיני דיונים על ההסבר והתובנות של הפסוק , וזה לא המקום לערוך דיון נוסף אז נשאלות השאלות -אולי הקשות - והשאלות מופנות לחונכים  : מהי "דרכו" בעידן התקשוב ? מה הן הדרכים והמקורות  בהן " הנער" יונק את החינוך? כמה חברים יש לאותו נער ? ומי הם החברים האלה ? האם אתה יודע מה זה חבר ? האם בכלל הוא מאמין למה שאתה (החונך) אומר ?מאחר והערכים האלה משתנים לפי זמן ומקום , מתברר כי אם אתה בתור מחנך לא מודע ולא מתמצא במה שקורה היום הפער בינך לבין ה "נער " יהיה עצום .בעידן התיקשוב הילדים מקושרים עם מאות של חברים ברשתות החברתיות , מובן המילה חבר השתנה בכלל והוא לא עומד על כמה בודדים אלא מדובר במאות אם לא אלפים , העולם פתוח ומבחינת "הנער" הכל מותר , הילד מרגיש שהוא חלק בודד מכלל העולם , מקורות הידע רבים מגוונים ופתוחים , לא בטוח כי הנער בטוח במחנך/ אבא שלו אולי הוא בכלל מזדהה עם כוכב או אדם מפורסם ברשת ? לכן על המחנכים להתמצות במרחב העדכני על מנת שיוכלו עדיין "לחנך הנער על פי דרכו " ואם לא יבינו את "הדרך" העדכנית איך יוכלו בכלל לחנך ? 
התמונה באמצעות גוגל תמונות    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה