2011/08/25

תכנית התיקשוב הלאומית - התאמת בתי הספר למאה 21

במסגרת הקורס " שילוב טכנולוגיות תיקשוב ולמידה " אצל ד"ר מישר-טל חגית ערכנו סקירה של תוכניות תיקשוב שונות מ כחמישים מדינות , כל סטודנט למד על תוכנית תיקשוב של מדינה אחת והעלה את הקישור לסביבת הלמידה בה למדנו את אותו קורס { הזכרתי בפוסט קודם כי כל הסביבה כולל תכנים היא בפייסבוק כקבוצה סגורה } .
באותה מסגרת התייחסנו לתכנית של ישראל ובמהלך הקורס הגיע מר רוני דיין כנציג משרד החינוך והסביר על התוכנית ובאותה הזדמנות נתן אפשרות למרצים ולסטודנטים להעלות שאלות . -את התובנות שלי כתבתי באמצעות מצגת אעלה אותה בקרוב לרשת כולל קישור לפוסט זה -
במשך ארבעה החודשים האחרונים ובמסגרת התפקידים החדשים שקיבלתי יצא לי להגיע ל 7 כנסים הקשורים להשקה, הסבר , הטמעה והשתלמות במסגרת התוכנית .
אמנם יוצא כי מדינת ישראל פיגרה בלפחות 7 שנים ליזום תוכנית תיקשוב - משנת 2000 עד 2007 לא היו תוכניות תיקשוב בארץ - , אבל למדה היטב באמצעות מומחים מהטעויות והנסיונות של מדינות אחרות בתכניות תיקשוב ( ICT).
אתן דוגמא :במסגרת הקורס שהזכרתי מתברר כי  אחד היעדים של ממלכת הערב הסעודית -שהיא מדינה מפותחת- לחבר 30% מבתי הממלכה לתשתית חוטית / קווית Adsl להספקת האינטרנט , לעומת ישראל ש 80% מהאוכלוסייה -ללא הבדל משמעותי בין ערבים ליהודים ו/או מגזרים אחרים שונים- כבר יש להם גישה לאינטרנט עדיין לפני יישום תוכנית תיקשוב.במילים אחרות :התשתית הטכנולוגית הבסיסית קיימת , אבל פשוט בתי הספר נשארו מנותקים מהמציאות העשירה והפסידו את הערך המוסף של הטכנולוגיה.    
יש לציין כי תוכנית התיקשוב היא אמצעי  להשגת המטרה התאמת בתי הספר למאה 21 .
חשוב לציין כי ההשקעה הפעם במורים , אמנם היו נסיונות כמו אנטל ותפוח לעקוף את המורים אבל לא הצליחו ולא מלאו את מקומו של המורה .
בתי הספר אשר ישולבו בתוכנית הם בתי ספר יסודיים בשלב הראשון וחשוב לציין כי ההשקעה בשלב זה בבתי ספר בצפון ובדרום הארץ ,כלומר נערכה הפלייה מתקנת באזורים אלה .הציוד אשר יקבלו  בתי הספר: מחשב נייד לכל מורה , מקרן (יש אפשרות לשדרוגו למקרן חכם ) אינטרנט אל.חוטי ויציב , רמקולים , אמצעי החשכה במידת הצורך ספקי תוכן , תמיכה טכנית ,בתנאי שבתי הספר יעמדו ב 6 תנאי סף: פורטל בית ספרי ,תוכנית עבודה ל3שנים ,הדרכה בית ספרית,ניהול פדגוגי ,שיתוף ותקשורת , אינטרנט בטוח לאורך כל השנה .
הציוד והכשרת המורים מטרתם להגיע ל : שיפור מיומנויות המורים,התאמת ההוראה לשונות התלמידים , משוב בזמן אמת ,הגברת העניין והקשב של התלמידים ,קשר רציף עם ההורים על בסיס יום יומי .
נשאר לאחל לתוכנית כל הצלחה .
מקורות : המצגות של ד"ר אורנה שמחון, ד"ר עופר רימון, משה חיימוביץ, רוני דיין, תוכנית התיקשוב הלאומית, צפונט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה